Avui hem tingut
la sort de rebre a classe una autora de literatura infantil, juvenil i per
adults molt coneguda: TERESA BROSETA.
Ha sigut invitada
al Cicle Escriure El País, el qual té lloc en el aula Literària de la nostra
universitat.
Primerament, Teresa
Broseta ens ha llegit un relat breu però impactant: "Primer dia d'escola". Aquesta obra parlava d’un
tema del qual no estem acostumats a parlar ni a llegir: els sentiments d’una
xiqueta en temps de postguerra, quan tota la seua família està empresonada i
ella ha d’acatar la nova situació que es planteja dins de la seua vida.
Ens ha sorprès
com Teresa ha parlat d’aquesta època d’aquesta manera. Però, de seguida ens va
donar una petita explicació. Quan ella era menuda i les famílies es solien
reunir dins les cases (ja que en aquella època no hi existien tantes
distraccions tecnològiques ni tantes possibilitats d’oci), ella s’amagava baix
la taula del seu menjador per escoltar totes les conversacions. A més, ens
assegura que prové d’una família que sempre ha xarrat molt, un aspecte que
considera molt important en el seu procés de fer-se escriptora. Puc remarcar
que és un “procés” perquè la mateixa Teresa Broseta ens ha assegurat que
realment no ha tingut mai un moment concret en el qual haja decidit fer-se
escriptora, sinó que és de sempre. Sempre es recorda amb un bolígraf a la
mà i ens va assegurar que va començar
fent poesia, un gènere potser més senzill. A més, ens ha assegurat que és
autora de llibres infantils perquè troba en els xiquets un públic molt sincer i
agraït, però també el més difícil.
Quan una companya
l’ha preguntat que a quina edat parlaria als xiquets de temes com els que
tracta l’obra, l’autora ha respost que hem de donar la informació als xiquets
quan aquests ho demanen.
D’altra banda,
hem estat parlant un poc de la poesia i el teatre dins de l’aula de primària.
Pel que fa referència a la poesia, un gènere que potser es tracta menys dins
l’aula, Broseta assegura que és clar que si un mestre mostra poc interès per la
poesia, difícilment podrà transmetre interès per ella. Cal remarcar l’èmfasi
que ha posat l’autora als beneficis pedagògics del teatre. Ha posat com exemple
una xiqueta de la seua falla (recordem que l’autora és de València) que a
l’escola no se li quedaven bé els continguts a la memòria i, desprès, fent
teatre era impressionant. Es tracta d’una forma de que els xiquets estiguen
orgullosos de si mateixos i del seu treball. A més, ajuda a focalitzar
l’atenció, que hui en dia sol desaparèixer molt ràpid. Teresa Broseta ha escrit
quatre obres teatrals i ens ha animat a llegir l’última (“Pintura Fresca”), la
qual, ens ha assegurat, té moltes aplicacions didàctiques.
Seguidament,
l’autora ens ha parlat del seu llibre “l’estiu dels pirates”, inspirat en la
immigració il·legal i, ens ha dit que desitjava que algun dia futur, els
lectors no entengueren aquest llibre (perquè el problema ja haguera
desaparegut).
A continuació, el
nostre grup ha fet una pregunta que l’autora ha assegurat que li pareixia molt
interessant: “Els seus llibres estan il·lustrats, dóna algunes indicacions als
il·lustradors quan fan el seu treball? Per exemple, de quina manera s’imagina
als personatges físicament, informació de la seua personalitat...”. Teresa
Broseta ens ha assegurat que mai ha donat cap indicació als il·lustradors dels
seus llibres. No obstant això, l’autora diu que la gran majoria d’ells la
deixen bocabadada al veure de quina forma més exacta representen els
personatges tal i com ella tenia en la seua ment. També ens ha contat que tan
sols una vegada, va haver de parlar amb un il·lustrador perquè canviara el nas
d’un personatge.
Posteriorment,
altre company li ha preguntat: “Com saps que el que escrius és bo o no mentre
ho estàs fent?”. L’autora, amb rialles, ens ha respost que de vegades el seu
home li fa una ullada. També ha afegit que els editors tenen molt a dir en
aquests casos i que sempre s’han de considerat com una ajuda i no com l’enemic.
Per a Broseta, és bo que les seues obres passen per altres ulls abans de publicar,
per aconseguir el millor llibre possible.
A més, una
professora que també ha presenciat la xarrada ha volgut saber l’opinió de
l’autora sobre la presència de les dones en el premis de literatura. Per a Broseta, la literatura escrita per dones
és una literatura feta des de la cuina, que ix d’una ment la qual està pendent
de vint coses al mateix temps. Tanmateix, la literatura feta per homes està
feta per unes ments que es dediquen més en profunditat a això. Ens ha
assegurat, també, que la falta de presència de la dona dins dels concursos literaris
és explicada per una certa por a publicar... “i si no és prou bo?” Pensen les
dones. Doncs bé Teresa Broseta les anima: “De segur que sí! I si no ho és,
què?”. Els homes solen estar més segurs en aquests temes.
D’altra banda,
Teresa Broseta ha remarcat que la literatura infantil està molt dirigida a
l’escola i que, de vegades, troba a faltar que els xiquets lligen per plaer.
Per això assegura que des de casa es pot fomentar la seua curiositat i afició
per la lectura, per exemple, llegint un xicotet fragment cada dia i tallar-ho
en la part més interessant.
Finalment, com
que la nostra animació lectora serà d’aquesta autora, li hem demanat ajuda en
uns quants aspectes... però per descobrir això haureu d’esperar al dilluns!
Ha sigut un vertader plaer tenir-la tan prop.
0 comentarios:
Publicar un comentario