lunes, 2 de octubre de 2017

CONFERÈNCIA ANA BALLESTER

El passat 27 de setembre, benauradament, vam tenir la sort de tenir amb nosaltres a una autora de contes infantils molt especial: Anna Ballester.

És professora de Secundària, contacontes i especialista en literatura infantil i juvenil. Ha impartit un gran nombre de cursos de formació del professorat sobre animació a la lectura, dinamització de biblioteques i dramatització. Ha publicat articles en diverses revistes, com ara CLIJ, Escola Catalana, Articles, Quaderns d’animació lectora i GUIX. D’altra banda, participa en activitats de formació del professorat. En aquest sentit, cal destacar la seua participació en nombrosos congressos i encontres professionals. En 2009 va publicar el seu primer llibre sobre tècniques per a treballar la poesia en distints àmbits: Poemania, guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia, llibre del qual ens va parlar durant la seua conferència.




En primer lloc, l’autora va destacar la importància que té el grau de Magisteri dins de l’educació dels xiquets. És clar que som els mestres del futur, som essencials.
Seguidament, Anna Ballester va fer una petita reflexió sobre l’amor i la poesia, segons ella, necessitats vitals en les nostres vides. Per aquesta raó és necessari una bona relació alumne-mestre on l’autoestima dels alumnes s’afavorisca. La poesia ens dona una altra forma de veure el món i, per què no, pot formar part de la nostra vida quotidiana.

La autora ens va parlar d’un dels seus llibres de poesia: “Els infantils fent rodolins”, dins del qual trobem rimes que formen part del dia a dia, com ara “per favor, la camisa fa pudor!”. Anna Ballester va afegir que si els xiquets es senten identificats en la poesia, la seua autoestima es dispara.

D’altra banda, no sols tenim poesia, les cançons poden servir com a tal i ser més interactives, ja que no podem oblidar que als xiquets els agraden molt els jocs i, per què no, es pot produir poesia espontània a l’aula. La poesia és plaer, hem de jugar amb les paraules per poder descobrir el plaer. Són la màgia més poderosa, perquè una paraula amable en un moment determinat pot canviar el teu estat d’ànim.

Endemés, l’autora ens va parlar de Miguel Esclot, un autor el qual defosa que no hem de descuidar el llenguatge poètic i que amb la música, aquest es pot reforçar i treballar  millor a classe.

És clar que quan necessitem reivindicar alguna cosa, no utilitzem el nostre llenguatge del dia a dia, sinó que utilitzem un llenguatge plenament poètic. Aquest té un component essencial, la rima, que és com el tic-tac de les paraules i el ritme que la fa divertida. Endemés, presenta un llenguatge peculiar amb formes úniques que ens ajuda a ser més humans i més sensibles per dins. Aquells mediadors entre la lectura i els nens, han de ser lectors models capaços de seduir als nens pel gust de la lectura. Els perfils d’aquest mediadors, ens comenta Ballester posteriorment, està ple d’empatia, somriures i ganes d’establir relacions bàsiques de confiança. Un bon mediador ha de llegir, ens hem d’ensenyar a treballar en equip.

També és important com presentem els materials als xiquets, hem de fer-ho d’una forma que els proporcione interès i expectació, com ara, dins d’una caixa on les coses no es poden veure.

Finalment, vam fer una sèrie d’activitats: versos cara a la paret. Els voluntaris van  llegir primer lentament i per a nosaltres i després en veu alta. S’ha de llegir amb pauses, adequadament, sense presa i vocalitzant amb el text a l’altura dels ulls. D’altra banda, amb els llibres també podem fer activitats relacionades amb l’aprenentatge de vocabulari.

Després de tot açò està clar que l’escola ha de ser un lloc on els xiquets han de passar-ho bé, on han d’anar amb alegria, i això és el nostre treball, fer que els xiquets estiguin contents perquè se’n van a classe.


0 comentarios:

Publicar un comentario

Con la tecnología de Blogger.