Avui hem fet a
classe un petit taller de creació literaria, en aquest cas, d’endevinalles.
En primer lloc,
hem parlat un poquet de l’autor Gianni Rodari i el seu llibre Gramàtica de la fantasia. Introducció a
l’art d’inventar històries.
Seguidament hem
llegit una sèrie d’endevinalles que hem pres com exemples.
Així, va ser el
nostre torn, cadascun dels grups havia de escriure una endevinalla de creació
pròpia, però... com es fa això?
INSTRUCCIONS PER
A LA CONSTRUCCIÓ DE L’ENDEVINALLA.
1a OPERACIÓ:
ESTRANYAMENT
· Triem l’objecte a partir del qual volem
fer l’endevinalla.
· Definim l’objecte com si el veiéssem per
primera vegada, a partir dels seus trets característics.
2a OPERACIÓ:
ASSOCIACIÓ I COMPARACIÓ.
· Comparació de l’objecte descrit amb
altres objectes que tinguen algun dels trets que hem comentat.
3a OPERACIÓ: LA
METÀFORA FINAL
· Combinem els elements més adequats del
punt anterior per construir l’endevinalla.
4a OPERACIÓ:
DONAR FORMA ATRAIENT A LA DEFINICIÓ MISTERIOSA
El meu grup i jo
vam formar no una ni dos, sinó cinc endevinalles.
EDEVINALLA 1
1.
ESTRANYAMENT.
Ulleres - té dos vidres i dos
potes, serveixen per a veure bé, poden ser de diferents colors, es recolzen en
el nas i les orelles, poden ser de sol.
2.
COMPARACIÓ.
Té
dos vidres cristal·lins com l’aigua.
Té
dos potes com les gallines, com un colibrí.
Poden
ser de diferents colors com l’arc de Sant Martí.
3.
METÀFORA
FINAL.
Les ulleres tenen dos vidres cristal·lins com
l’aigua i dos potes com un colibrí, poden ser de diferents color com l’arc de
Sant Martí.
4.
FORMA
ATRAIENT.
Al
teu nas es recolzen els meus vidres cristal·lins
Tinc
dos potes com els colibrís
I
amb mi veuràs tot els arcs de Sant Martí.
EDEVINALLA 2
1.
ESTRANYAMENT.
Maleta - pot ser gran o
petita, la portes als viatges, no has de perdre-la de vista.
2.
COMPARACIÓ.
Pot ser gran com una taula o petita com un
calaix.
3.
METÀFORA
FINAL.
Pot ser gran o petita i sempre aniré a les teues
mans, si m’oblides, sense la roba et quedaràs.
4.
FORMA
ATRAIENT.
Puc
ser xicoteta o gran,
I
sempre aniré a les teues mans,
Si
no m’oblides ni em perds,
Amb
tu totes les aventures viuré.
EDEVINALLA 3
1.
ESTRANYAMENT.
Arbre - té moltes fulles, pot
arribar a molta alçada, existeixen molts tipus, dóna ombra.
2.
COMPARACIÓ.
Té
fulles com un llibre, com una llibreta, pot ser alt com un fanal, com una
xiqueta, com una casa.
3.
METÀFORA
FINAL.
L’arbre és tan alt com un fanal. Més alt que una
xiqueta.
4.
FORMA
ATRAIENT.
Ple
de fulles com una llibreta
I
més alt que una xiqueta,
puc
ser de diverses formes
i
fullint del sol et done ombres.
EDEVINALLA 4
1.
ESTRANYAMENT.
Ordinador - en ell trobes molta informació, pot
ser petit o gran, de diferents colors.
2.
COMPARACIÓ.
És com un pensador, com un descobridor.
3.
METÀFORA
FINAL.
Serveix
per a buscar informació i per això sóc un bon pensador.
4.
FORMA
ATRAIENT.
Sóc
un gran pensador,
tant
important com un descobridor,
puc
servir de gran ajuda
si
tens alguna duda.
EDEVINALLA 5
1.
ESTRANYAMENT.
Guitarra - té cordes, per a fer-la sonar cal
esquinçar les cordes, és un instrument musical, fa música i la gent pot cantar
i ballar.
2.
COMPARACIÓ.
Esquinçar les cordes és com fer cuscanelles. La
gent acompanya la música de la guitarra ballant i cantant.
3.
METÀFORA
FINAL.
La
guitarra és com un cos al que fem cuscanelles. El seu so són rialles.
4.
FORMA
ATRAIENT.
Si
em fas cuscanelles,
escoltaràs
els meus rialles,
que
cantant i ballant
les
persones m’acompanyen.
GRUP 1 (Rocío Hernández, Elena Gómez, Idoia Rios, Olga Albert i jo, Elena Ruiz).
Al meu parer, aquesta activitat és de molta utilitat perquè com a futur mestres de primària, hem de fomentar la creativitat del nostres alumnes. Començar amb la nostra pròpia, és una molt bona forma de fer-ho.
Al meu parer, aquesta activitat és de molta utilitat perquè com a futur mestres de primària, hem de fomentar la creativitat del nostres alumnes. Començar amb la nostra pròpia, és una molt bona forma de fer-ho.
0 comentarios:
Publicar un comentario