lunes, 25 de septiembre de 2017

ENDEVINALLES

Avui hem fet a classe un petit taller de creació literaria, en aquest cas, d’endevinalles.
En primer lloc, hem parlat un poquet de l’autor Gianni Rodari i el seu llibre Gramàtica de la fantasia. Introducció a l’art d’inventar històries.
Seguidament hem llegit una sèrie d’endevinalles que hem pres com exemples.
Així, va ser el nostre torn, cadascun dels grups havia de escriure una endevinalla de creació pròpia, però... com es fa això?

INSTRUCCIONS PER A LA CONSTRUCCIÓ DE L’ENDEVINALLA.

1a OPERACIÓ: ESTRANYAMENT
·      Triem l’objecte a partir del qual volem fer l’endevinalla.
·   Definim l’objecte com si el veiéssem per primera vegada, a partir dels seus trets característics.

2a OPERACIÓ: ASSOCIACIÓ I COMPARACIÓ.
·     Comparació de l’objecte descrit amb altres objectes que tinguen algun dels trets que hem comentat.

3a OPERACIÓ: LA METÀFORA FINAL
·    Combinem els elements més adequats del punt anterior per construir l’endevinalla.

4a OPERACIÓ: DONAR FORMA ATRAIENT A LA DEFINICIÓ MISTERIOSA

El meu grup i jo vam formar no una ni dos, sinó cinc endevinalles.

EDEVINALLA 1
1.     ESTRANYAMENT.
Ulleres - té dos vidres i dos potes, serveixen per a veure bé, poden ser de diferents colors, es recolzen en el nas i les orelles, poden ser de sol.
2.     COMPARACIÓ.
Té dos vidres cristal·lins com l’aigua.
Té dos potes com les gallines, com un colibrí.
Poden ser de diferents colors com l’arc de Sant Martí.
3.     METÀFORA FINAL.
Les ulleres tenen dos vidres cristal·lins com l’aigua i dos potes com un colibrí, poden ser de diferents color com l’arc de Sant Martí.
4.     FORMA ATRAIENT.
Al teu nas es recolzen els meus vidres cristal·lins
Tinc dos potes com els colibrís
I amb mi veuràs tot els arcs de Sant Martí.




EDEVINALLA 2
1.     ESTRANYAMENT.
Maleta - pot ser gran o petita, la portes als viatges, no has de perdre-la de vista.
2.     COMPARACIÓ.
Pot ser gran com una taula o petita com un calaix.

3.     METÀFORA FINAL.
Pot ser gran o petita i sempre aniré a les teues mans, si m’oblides, sense la roba et quedaràs.
4.     FORMA ATRAIENT.
Puc ser xicoteta o gran,
I sempre aniré a les teues mans,
Si no m’oblides ni em perds,
Amb tu totes les aventures viuré.



EDEVINALLA 3
1.     ESTRANYAMENT.
Arbre - té moltes fulles, pot arribar a molta alçada, existeixen molts tipus, dóna ombra.
2.     COMPARACIÓ.
Té fulles com un llibre, com una llibreta, pot ser alt com un fanal, com una xiqueta, com una casa.
3.     METÀFORA FINAL.
L’arbre és tan alt com un fanal. Més alt que una xiqueta.
4.     FORMA ATRAIENT.
Ple de fulles com una llibreta
I més alt que una xiqueta,
puc ser de diverses formes
i fullint del sol et done ombres.



EDEVINALLA 4
1.     ESTRANYAMENT.
Ordinador - en ell trobes molta informació, pot ser petit o gran, de diferents colors.
2.     COMPARACIÓ.
És com un pensador, com un descobridor.
3.     METÀFORA FINAL.
Serveix per a buscar informació i per això sóc un bon pensador.
4.     FORMA ATRAIENT.
Sóc un gran pensador,
tant important com un descobridor,
puc servir de gran ajuda
si tens alguna duda.


EDEVINALLA 5
1.     ESTRANYAMENT.
Guitarra - té cordes, per a fer-la sonar cal esquinçar les cordes, és un instrument musical, fa música i la gent pot cantar i ballar.
2.     COMPARACIÓ.
Esquinçar les cordes és com fer cuscanelles. La gent acompanya la música de la guitarra ballant i cantant.
3.     METÀFORA FINAL.
La guitarra és com un cos al que fem cuscanelles. El seu so són rialles.
4.     FORMA ATRAIENT.
Si em fas cuscanelles,
escoltaràs els meus rialles,
que cantant i ballant
les persones m’acompanyen.


GRUP 1 (Rocío Hernández, Elena Gómez, Idoia Rios, Olga Albert i jo, Elena Ruiz).

Al meu parer, aquesta activitat és de molta utilitat perquè com a futur mestres de primària, hem de fomentar la creativitat del nostres alumnes. Començar amb la nostra pròpia, és una molt bona forma de fer-ho.

0 comentarios:

Publicar un comentario

Con la tecnología de Blogger.