El passat divendres vam fer a classe una
lectura molt interesant. Es tractava d’un article de J. Kergeno, del qual hem
pogut extraure diferents idees de gran ajuda per a triar diferents llibres de
literatura d’acord amb les exigències dels nostres futurs alumnes.
M’agradaria destacar les següents idees
principals:
-
El
xiquet haurà d’aprendre a imaginar les frases de allò que no es diu per a
entrar en la màgia del relat.
-
Els
lectors novells necessiten textos
d’acord amb seves capacitats, no més.
-
Cal
que els xiquets no vegin la lectura com un deure, no necessàriament han
d’arribar al final d’un llibre. Si el deixen i agafen un altre, açò pot ajudar
a construir el seu criteri d’elecció.
-
Cal
conèixer els gustos del lector debutant per a proposar-li textos que siguen
atractius per a ell.
- Els
xiquets prefereixen llibres amb un desenvolupament ràpid perquè estan
acostumats a la televisió on la successió dels esdeveniments és ràpida.
-
Si un
xiquet no s’esdevé lector quan és jove, té poques possibilitats d’esdevenir-ho
més tard.
-
La
manera en la qual el text està escrit influeix, per exemple, si s’utilitza un
estil de frases complicat o referències culturals que no entenen és més
probable que es cansen. A més, l’aspecte visual el llibre compta molt.
-
Les
històries han de ser significants per a que no les obliden aviat.
-
Cal
tindre en compte que cadascú tria els seus gèneres preferits en funció del seu
temperament.
-
Les
històries de xiquets haurien de ser llegides per adults ja que aquests podrien
trobar que són obres que es presten a anàlisis (sociològica, ideològica,
psicològica...) dels quals es poden extraure idees interesants.
Personalment, estic
d’acord amb l’autora i amb les seues recomanacions. Com a futur mestres, haurem
de comprendre com pensen els nostres alumnes, què es el que busquen en un
llibre, de quina forma podem afavorir que es tornen lectors competents. Al meu
parer, és molt important que els temes dels llibres de literatura infantil estiguen
relacionats amb els interessos dels xiquets, per això convé conèixer bé els
gustos i aficions dels nostres alumnes. Endemés, cal que els llibres siguen
clars en la seua escriptura i que les il·lustracions estiguen relacionades amb
el text. Comptat i debatut, de totes aquestes idees podem extraure una sèrie de
criteris tant per a seleccionar obres com per a fer les ressenyes per a l’assignatura.
0 comentarios:
Publicar un comentario