domingo, 17 de septiembre de 2017

“AJUDAR ELS NENS A ESDEVENIR LECTORS”

El passat divendres vam fer a classe una lectura molt interesant. Es tractava d’un article de J. Kergeno, del qual hem pogut extraure diferents idees de gran ajuda per a triar diferents llibres de literatura d’acord amb les exigències dels nostres futurs alumnes.

M’agradaria destacar les següents idees principals:

-       El xiquet haurà d’aprendre a imaginar les frases de allò que no es diu per a entrar en la màgia del relat.
-       Els lectors novells necessiten textos d’acord amb seves capacitats, no més.
-       Cal que els xiquets no vegin la lectura com un deure, no necessàriament han d’arribar al final d’un llibre. Si el deixen i agafen un altre, açò pot ajudar a construir el seu criteri d’elecció.
-       Cal conèixer els gustos del lector debutant per a proposar-li textos que siguen atractius per a ell.
-       Els xiquets prefereixen llibres amb un desenvolupament ràpid perquè estan acostumats a la televisió on la successió dels esdeveniments és ràpida.
-       Si un xiquet no s’esdevé lector quan és jove, té poques possibilitats d’esdevenir-ho més tard.
-       La manera en la qual el text està escrit influeix, per exemple, si s’utilitza un estil de frases complicat o referències culturals que no entenen és més probable que es cansen. A més, l’aspecte visual el llibre compta molt.
-       Les històries han de ser significants per a que no les obliden aviat.
-       Cal tindre en compte que cadascú tria els seus gèneres preferits en funció del seu temperament.
-       Les històries de xiquets haurien de ser llegides per adults ja que aquests podrien trobar que són obres que es presten a anàlisis (sociològica, ideològica, psicològica...) dels quals es poden extraure idees interesants.

Personalment, estic d’acord amb l’autora i amb les seues recomanacions. Com a futur mestres, haurem de comprendre com pensen els nostres alumnes, què es el que busquen en un llibre, de quina forma podem afavorir que es tornen lectors competents. Al meu parer, és molt important que els temes dels llibres de literatura infantil estiguen relacionats amb els interessos dels xiquets, per això convé conèixer bé els gustos i aficions dels nostres alumnes. Endemés, cal que els llibres siguen clars en la seua escriptura i que les il·lustracions estiguen relacionades amb el text. Comptat i debatut, de totes aquestes idees podem extraure una sèrie de criteris tant per a seleccionar obres com per a fer les ressenyes per a l’assignatura.



Finalment, m’agradaria destacar la següent cita de l’article: Una bona història deixa sempre un rastre a l’esperit del seu lector”. Dels futurs mestres depèn enriquir al màxim l’esperit del nostres alumnes.

0 comentarios:

Publicar un comentario

Con la tecnología de Blogger.